Přeplněné letiště, zvýšení letového provozu, hromadící se počet porušení práv cestujících znamená jedno, letní sezóna 2019 je tady! Tentokrát se tak trochu odkloníme od nejčastěji rozpitvávané téma – finančních kompenzací. Narůstající letový provoz s sebou přináší narůstající zpoždění. Není divu, že se jedná o nejčastější důvod stížností na letecké společnosti. Víte však, na co všechno máte nárok, když čekáte na svůj opožděný let? Nejzásadnějším faktorem této oblasti je čas zpoždění Vašeho letu. Zatímco v případě práva na kompenzaci je rozhodující délka zpoždění v cílové destinaci, v případě péče hraje důležitou roli délka zpoždění před odletem, tzn. čas, který jste strávili v odbavovací hale, jednoduše řečeno v prostorách letiště.
“V případě, že má Váš let zpoždění minimálně 2 hodiny, jde o lety do 1500 km, 3 hodiny v případě letu mezi 1500 km a 3500 km a 4 hodiny nad 3500 km, máte jako cestující právo na péči, a to hlavně v podobě stravy a nápojů, v některých případech i proplacení ubytování a zároveň cesty z letiště do ubytovacího zařízení. Bezplatné poskytnutí dvou telefonních hovorů, faxových zpráv nebo e-mailů považujeme v dnešní době za přežitek “.
Nařízení č. 261 / 2004 uvádí, že v případě poskytnutí stravy a nápojů, mají být poskytnuty v množství odpovídajícím času zpoždění. Pod tímto je nutné rozumět, že cestující, který stráví na letišti 6 hodin má nárok na více jídla a nápojů jako osoba, která zde stráví 2 hodiny. V případě, že se odlet přesouvá na následující den, mají cestující nárok na poskytnutí ubytování v hotelu a také na transfer mezi letištěm a hotelem. Zvláštní pozornost je samozřejmě třeba věnovat potřebám osob se zdravotním postižením nebo sníženou pohyblivostí a dětí bez doprovodu. Poskytování péče se řídí několika zásadami. Mezi nejdůležitější patří zásady přiměřenosti a aktivního přístupu. To znamená, že v okamžiku, kdy si je letecká společnost vědoma signifikantního zpoždění, měla by aktivně oslovit cestující tohoto letu a zároveň jim poskytnout stravu a nápoje. V případě, že doba zpoždění je tak rozsáhlá, že cestující odlétají až následující den, je povinností letecké společnosti cestujícím poskytnout ubytování v hotelu a také transfer z letiště do hotelu. Je třeba připomenout, že péče může být omezena nebo odmítnuta, kdyby její poskytnutí způsobilo další zpoždění.
“Z toho vyplývá, že v případě, že poskytnutí noci v hotelu a následný transfer cestujících z hotelu na letiště by bylo tak časově náročné, že by mohlo způsobit prodloužení tohoto zpoždění, je na zvážení letecké společnosti, zda toto ubytování poskytne nebo ne. Každopádně důkazní břemeno v případě neposkytnutí ubytování z výše uvedených důvodů připadá právě na leteckou společnost “.
V případě, že letecká společnost k právům cestujícím nepřistupuje aktivní, má cestující právo na pořízení občerstvení a také ubytování na vlastní náklady s možností pozdějšího proplacení těchto nákladů leteckou společností.
“V tomto případě se však musí jednat o nutné, odůvodněné a přiměřené výdaje. Tzn., že v případě, že Váš let má zpoždění 2 hodiny a Vy se rozhodnete pro 3 chodové večeře s lahví vína, je málo pravděpodobné, že Vám letecký dopravce tyto náklady proplatí. Proplaceny budou samozřejmě jen ty náklady, které jsou nutné, odůvodněné a přiměřené”.
Rovněž je nutné uvést, že v případě odmítnutí leteckou společností nabízeným občerstvením cestující ztrácí nárok na péči v tomto rozsahu. Jiná je situace v případě, kdy se jedná o osobu se zdravotním postižením.
Měl Váš let zpoždění a Vy jste si zakoupili stravu a nápoje, které Vám následně nebyly leteckou společností uhrazeny? Obraťte se nás! S námi létáte férově J